חמש דקות שבועיות של שיחה על רגשות, יכולות לחסוך זוועה של חיים שלמים • אחד הכלים החשובים בבית זה ללמוד להשתמש במילים שמציגות רגשות – זה לפתוח פקק ולאפשר להכל לצאת ולא לתסוס בפנים

זה קרה לפני עשר שנים. אל הקליניקה של חגית שחף, בבני ברק, נכנסה אישה כבת 50, מרירה ובודדה. היא מעולם לא נישאה, ולכאורה לא היתה סיבה נראית לעין. אישה מוצלחת, יפה, מה הסיבה שהיא לא תמצא זוגיות בשום אופן? במהלך הבירור, ותוך כדי טיפול בתהליך של דמיון מודרך, עלתה בה ילדה קטנה כבת 4, משחקת בגינה ציבורית עם אחותה וחברתה, הגדולות ממנה ב- 3 שנים. לפתע שתי הילדות מסתודדות, והיא חווה תחושת דחיה. הילדה הזו ניהלה את חיי האישה כל חייה. תמיד היתה במקום עם הרגשה שהיא דחויה, לא מקבלים אותה. ניצוץ הופיע בעיניה כשהבינה שסך הכל שתי ילדות בנות 7 מסתודדות על עולמן, איש לא דחה אותה אבל היא דחתה את עצמה, ואפילו לא ידעה על כך – עד שלא עברה דמיון מודרך.

דברים כאלו בחיי היום יום, יכולים לעצב את חיינו לאורך כל עתידנו. לא קרה כלום קיצוני אבל גרם לניהול חיים שלמים באופן שעלול להזיק לנו. חרדות ולחצים נפשיים משפיעים עלינו גם ברמת בריאות.

וזה כמובן לא רק נישואין. זו יכולה להיות חוויה קטנה שעברה לכולם רגיל, אבל את מישהו אחד זה פגש בנקודת קושי מסוימת. ילדה שלאימא שלה היה גן ילדים, ולה מעולם לא היה משחק שלה, כי כל המשחקים היו שייכים לכולם – הגן בבית. הילדה הזו מסתובבת כבוגרת, ומרגישה ששום דבר לא שייך לה. גם לא גופה ונשמתה, וזה מנהל את חייה. אבל אם הילדה הזו היתה עושה משהו בנפש וסולחת לקושי שחוותה בילדות, זה היה אחרת. אבל אנחנו נורא טובים בלסלוח לאחרים ולא לעצמנו על מה שמרגישים.

אל תגידו לילד לא לבכות, אתם שולחים אותו להיאכל מבפנים

סיפורים אלו ועוד רבים – מגיעים לפתחה של חגית, והיא מסבירה עד כמה הם משנים את חיינו מבלי שאפילו נדע. אז מה עושים? לפני הכל נותנים לגיטימיות לכל רגש. לדברי חגית, יש כלים שאפשר להציב בבית ובמשפחה כתהליכים שישתדלו למנוע נקודות קושי. לדוגמה, לא להגיד לילד אל תכעס, אל תבכה. זה כמו להגיד לו: תשאיר את מה שאתה מרגיש, שיאכל אותך בפנים.

לפי הרפואה הסינית, כל המחלות של הכבד קשורות לכעס מודחק. מכירים את אלו שחושבים שלבנים אסור לבכות? אז נכון, לא צריכים לצרוח ולהשתולל, אבל צריכים להוציא רגשות. במערכת זוגית, מול ילדים, מול חברות/ים.

חמש דקות שבועיות של שיחה על רגשות, יכולות לחסוך זוועה של חיים שלמים. אחד הכלים החשובים בבית זה ללמוד להשתמש במילים שמציגות רגשות. זה לפתוח פקק ולאפשר להכל לצאת ולא לתסוס בפנים.

אל תגידו לילד אל תפחד, אלא תנו מקום לכאב שלו. קחו דוגמה לחרדה: ילד בן 3, שנולד לו אח, פתאום אינו במרכז. זו חוויה חרדתית. צריכים ללמד אותו שיש לו מקום.

הכתבה פורסמה לראשונה במהדורת 'בחזית לאישה' במייל. להרשמה:

גורמי מתח וחרדה: חוסרים פיזיולוגיים

בנוסף לגורמים הנפשיים, צריכים לבדוק אם אין חסרים פיזיולוגיים שגורמים למתח לחץ וחרדה. לדוגמה, כך משתפת חגית: "התקשרה אמא של ילד צעיר, ודיברה על כך שהילד אינו מסוגל להתרכז בשום משימה. זה לא נשמע לי הגיוני וביקשתי בדיקות דם. הילד היה בלי ברזל בכלל. איך אמא רוצה שילד יהיה בסדר במצב הזה?

סיפור נוסף קרה עם ילד בעל בעיות קשב וריכוז באופן הקיצוני ביותר שראיתי. ילד נבון מאוד אבל עם התנהגות קיצונית, עד שהיה שיקול להכניס אותו למוסד סגור בגיל 8. כשפגשתי את האמא והילד, זיהיתי נפיחות בבלוטת התריס. שאלתי אם בדקו אותו, והאמא השיבה בשלילה. מסתבר שהיה לילד גידול בבלוטה, והיא, כידוע, אחראית על רוגע ושקט נפשי. לאחר שהגידול הוסר, הילד החלים לחלוטין ואף סיים את לימודיו במוסד חינוכי רגיל".

חגית באה להאיר נקודה, והיא: צריכים להתבונן. "אין פתרון אינסטנט", היא מסבירה. "זה לא לתת כדור, אלא לבדוק. הילד סובל מקשב וריכוז? קודם להתבונן. רופא סיני אמיתי, לפי התרבות, אינו יושב בקליניקה, הוא בא לאנשים הביתה כדי לראות את המערכת בה הילד גדל.

לפי הרפואה הסינית – כמעט אין אף מחלה שאינה קשורה למצב נפשי

כעס – מחלות כבד; חרדה – מחלות בדרכי השתן; דאגה – מחלות בטחול ובקיבה. מעי רגיז? כאבי בטן? אלו מעידים על לחץ וחרדה עמוקים. זו חרדה אובססיבית, דוגמת 'מה יהיה אם לא אמצא, לא אצליח, לא אראה, וכו'; אסתמה של העור – אובדן. אצל ילדים זה יכול להיות מכל סוג שהוא: איבדתי אמא כי היא מתייחסת לילד אחר, היתה לי בובה – היא אבדה; פסוריאזיס וסבוריאה – באים מלחץ נפשי; מאחורי כל חולי סרטן – יש טראומה נפשית. סרטן מחוברת ישירות לנפש. לכן כשעושים שינוי רגשי בזמן סרטן, הם נרפאים. כל אלו נמצאים תחת כותרת: מחלה כאתגר.

מובן שהורים לילדים צריכים לנהל את השקט של עצמם כדי לעזור לשקט של ילדיהם. הורה עצבני לא יכול להגיד לילד שלו תהיה רגוע. צריכים לבדוק אותנו מבחינה רגשית.

גם אמא צריכה לבדוק את עצמה. אם היא בדיכאון או בלחץ, היא משרה זאת על בני הבית ואפילו מעבירה אנרגיה לאוכל שמבשלת. מצבים נפשיים מגיעים לא מעט פעמים על רקע חוסר איזון הורמונאלי, אז גם את זה צריך לבדוק. כאשר חגית מבקרת יולדת, היא מביאה לה מוצרי בריאות שיעזרו לה לשמור על איזון הורמונאלי, שתהיה בריאה יותר.

אם נתייחס לסוכרת ילדים – היא לגמרי מחלה פיזית, אבל היא תתקוף אנשים או ילדים שחושבים שלא מגיע להם מתוק בחיים. הכל עובר דרך הרגש. משפחה היא גוף חי ופועם. כשאדם אחד יוצא מאיזון, צריכים לעזור לו לחזור כי זה משפיע על כולם.

לעתים תינוק חווה טראומה ואין לנו כלל מושג על כך. אולי כי לא חיבקו אותו מספיק, אולי כי הוא הריח את אמא בחדר לידה אך לא שמו אותו עליה על הבטן, והוא מרגיש אבלות. אחד התפקידים של מטפל זה להתבונן ולעזור לו להציב מראה בתוך חייו. שם רואה את עצמו כמות שהוא ולא כמו שהעיניים רוצות. ואז אפשר להוציא דברים מהקושי. מובן שיש עזרים בתצורה של צמחים, שיכולים לעזור בדברים הרגשיים.

למשל, אם נדע איזה טעם הוא אוהב לאכול? הטעם מראה איפה הקושי בגוף של הילד. יש ילדים שיאהבו מלוח. עודף מלח מעיד על חרדה. אוכל חמוץ מדי מעיד על כעס. תנו לעצמכם ולילדים לדבר על רגשות, לתת שחרור, כי אין מחלה שאדם חולה בה שאין בה חלק נפשי. תהליך הריפוי וההחלמה צריך להיות משולב גם בגוף וגם לנפש ולהביא אותו למקום שבו יפתח לריפוי של בורא עולם. אם חצי מהכסף שמושקע בריפוי, היה מושקע במניעה ותחזוקה – היינו בריאים כפליים.

אין האמור בכתבה זו להיות התוויה רפואית, הכתבה משקפת זווית אחרת ושופכת אור על דרכים נוספות.

הכתבה פורסמה לראשונה במהדורת 'בחזית לאישה' במייל. להרשמה:

אולי יעניין אותך גם:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

התחדשנו בעמוד פייסבוק

מעוניין לפרסם בסמארט-מגזין?

שלח לנו פרטים ונחזור אליך בשמחה!

מתבישים לחייך?

אתם חייבים לקרוא
את זה!

מתביישים לחייך?
אתם חייבים לקרוא את זה!

רגע לפני שאתם עוזבים,

רצינו לעניין אותך ב-3 הכתבות החמות באתר

הרשמו עכשיו ל'סמארט מגזין' לקבלת החדשות החמות ישירות למייל