ילדי פיצוץ // טורה השבועי של בת שבע אדלר ב’בחזית לאישה’

בואו נבדוק כיצד מגיבים ילדים שונים למצב משפחתי נפוץ למדי:

אמא מבקשת מילדה מס' 1, בתיה השקועה בקריאת ספר, לערוך את השולחן לארוחת הערב. בתיה לא מתקשה במיוחד לעבור ממה שמעניין אותה – קריאת ספר – למה שמעניין את אמה – עריכת השולחן. לכן, התגובה לבקשת האם "בתיה, אני רוצה שתבואי לערוך את השולחן" תהיה משהו כמו, "בסדר, אמא, אני באה". זמן קצר לאחר מכן, היא תערוך את השולחן.

לילדה מס' 2, שרה, קצת קשה יותר. קשה לה לאמץ את סדר היום של אמה, אבל היא מצליחה להסתדר עם התסכול שלה ולהחליף הילוך (לעיתים קרובות כשמרחף מעל ראשה איום כלשהו). התגובה הראשונית של שרה לבקשת אמה תהיה אולי צעקה: "בשום אופן לא! אני לא רוצה לעשות את זה עכשיו!" או תלונה: "את תמיד מבקשת ממני לעשות משהו בדיוק כשאני באמצע לקרוא ספר!". אבל, עם קצת עזרה (האם: שרה, אם לא תניחי את הספר ותבואי מיד לערוך את השולחן, אצטרך לקחת לך את הספר) הילדים ה'קצת יותר קשים' האלה מצליחים להחליף הילוך.

הגענו ל'ילדת פיצוץ', ילדה מס' 3, רחלי. במקרה שלה, שינוי הילוך – המעבר מסדר היום שלה לזה של אמה – מעורר לעיתים רמת תסכול אדירה, משתקת, שקשה לתאר אותה. בתגובה לבקשת האם לערוך את השולחן, הילדים האלה נתקעים, ולעיתים קרובות פשוט 'מתפוצצים'. בשלב זה אין דרך לצפות מה הם יאמרו או יעשו.

לפרטים נוספים השאירו פרטים

יש ילדי פיצוץ מסוגים רבים ומגוונים. חלקם מתפוצצים עשרות פעמים ביום, אחרים רק מספר פעמים בשבוע. חלקם 'יוצאים מדעתם' רק בבית, אחרים רק בביה"ס ויש כאלה שגם בבית וגם בביה"ס. גם הפיצוצים עצמם שונים זה מזה : צרחות, קללות, תוקפנות גופנית ומילולית.

האם זה אומר שאין לילדים אלו תכונות חיוביות? להיפך, יש להם ועוד איך, תכונות נפלאות ופוטנציאל אדיר. לחלקם יש יכולות קוגניטיביות גבוהות. אבל, נוקשותם והקושי שלהם לעמוד בתסכולים מטשטשים לעיתים קרובות את תכונותיהם הטובות.

נדמה שאין עוד קבוצת ילדים שכ"כ ממעטים להבין אותה. ברור שלילדים אלה יש משהו שונה והם כמהים להבנה. ויש מקום לתקווה – כל עוד ההורים, המורים ושאר האנשים הבאים עמם במגע מסוגלים לקבל את העובדה ש'ילדי פיצוץ' דורשים שיטות משמעת שונות מאשר ילדים אחרים. דבר ראשון צריך להבין אותם בצורה שונה. ברגע שנבין מדוע הילדים מתנהגים כפי שהם מתנהגים, יתבהרו גם הדרכים לעזור להם ולשפר את המצב.

אם אתם הורים ל'ילדי פיצוץ', עשויים הפרקים הבאים בסדרה זו להשיב מעט שפיות ואופטימיות למשפחתכם ולעזור לכם לחוש שאתם יכולים להתמודד עם הקשיים של הילד בביטחון וביעילות. אם אתם מורים, קרובים, ידידים, זה אמור לכל הפחות לעזור לכם להבין. אין תרופת פלאים. יש אור גדול בקצה המנהרה, בסייעתא דשמיא.

הכותבת היא יועצת חינוכית BA ומטפלת רגשית CBT, מוסמכת מטעם איט"ה (אגודה ישראלית לטיפול התנהגותי קוגנטיבי) ומסייעת לנשים ונערות המתמודדות עם קושי רגשי או מחשבות מציקות להשיב לעצמם את שמחת החיים ולהגיע לחיי הגשמה וסיפוק.

לפרטים נוספים השאירו פרטים

אולי יעניין אותך גם:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

התחדשנו בעמוד פייסבוק

מעוניין לפרסם בסמארט-מגזין?

שלח לנו פרטים ונחזור אליך בשמחה!

מתבישים לחייך?

אתם חייבים לקרוא
את זה!

מתביישים לחייך?
אתם חייבים לקרוא את זה!

רגע לפני שאתם עוזבים,

רצינו לעניין אותך ב-3 הכתבות החמות באתר

הרשמו עכשיו ל'סמארט מגזין' לקבלת החדשות החמות ישירות למייל